Oppaat

Käytetyn moottoripyörän tuonti Ruotsista, yksi esimerkki vuodelta 2008:
(Tietoja/lomakkelinkkejä on päivitetty 2010)

Svenssonit katsastaa pyöränsä joka toinen vuosi, joten ne pitäis olla edes
jotenkin ajettavia, jos ne on rekisterissä.
Jos harkitset pyörän tuontia länsinaapurista, tai soveltaen muualta EU:sta,
niin alla on jonkimmoinen luettelo siitä mitä pitäis tehdä, jotta homma
onnistuu.

- Varmista että mopo täyttää rakenteeltaan vuosimallinsa tunnusmerkit.
Esimerkiksi jos sitä myydään jäykkäperäisenä, niin tarkasta että myytävää
pyörää on myös valmistettu ko vuonna.
- Hommaa rekisteriote, molemmat osat. Kopio, jollei oikeaa saa vielä,
kaupantekohetkellä pitää molemmat olla sulla.
- Älä sekaannnu hembygd-projekteihin (=omavalmiste), ei tahdo mennä läpi Härmässä.
Kyseinen merkintä löytyy oteesta.
- Tsekkaa moottorinumero. Siitä selviää varmuudella valmistevuosi, jollei
sitä ole muutettu. HD:n runkonumero tuli vasta vuonna 1970.
- Tarkasta myös runkonumero. Ruotsissa (S) kaikissa rekisteröidyissä
pyörissä on runkonumero, olipa se sitten siinä alunperin tai
ensirekisteröinnissä vaadittu ja siihen jälkeenpäin stanssattu.
Runkonumero voi olla eri kun moottorinumeron johdannainen (S).
- Koita varmistaa jotta laite on oikeasti myyjän omaisuutta.
Paikallinen (FIN) poliisiviranomainenkin saattaa auttaa soitolla selvittämään
että ko pyörässä ei ole hakuja Suomessa.
- Laske alustavat prosentit. MMAF prosenttilaskurin saat ladattua
Exelitiedostona täältä.
- Jos pyörää on muutettu, siihen on merkattu Ruotsissa yleensä
kulmamuutos, muutetut regaskoot jne. Jollei merkattu, niin kysy myyjältä
miksi? Saako leimattua Ruottissa (S)? jollei, unohda projekti jos muutettua on
paljon.
- Tee kaupat jos kaikki näyttää oleva ok.
- Hommaa myyjän allekirjoitus rekisteriotteen tekniseen osaan (S), ja tee
omistajanvaihdostietojen täyttö myyjälle tulevaan kappaleeseen. Myyjän
pitää hoitaa mopo pois rekisteristä Ruotsissa.
- Tee vapaamuotoinen kauppakirja, jossa on eritelty mitä myydään ja ota
siihen allekirjoitukset. Esim AKE:n luovutuskirja on varmasti riittävä, jos
sitä kysytään.
- Ota kopiot kaikista papereista, myös rekisteriotteesta.
- Tuo/tuota pyörä Suomeen. EU:n sisällä ei makseta tullia.
- Tarkasta laillisuusvaatimukset (FIN) ko pyörän ensirekisteröintipäivän
mukaan, jos niitä on muutettu alkuperäisestä:
Valot, jarrut, nopeusmittari, pituus, leveys, runkokulma, rungon korkeus
maasta, kilpi ja sen paikka, singeli vai kyytipyörä, pakoäänet,
renkaat...näin aluksi.
- Jos prosentit on tiukalla pyydä alkuperätodistus vanhan pyörän orginaaliosista
maahantuojalta tai hänen edustajaltaan (jälleenmyyjä),... jos
sen saat. Todistus helpottaa paljon katsastusmiehen hommia, ja
nopeuttaa itse toimitusta. Edellyttää yleensä pyörän rahtaamista
todistuksen kirjoittajan näytille. Todistus ei ole pakollinen
ainakaan tässä tapauksessa, mutta helpotti/nopeutti asian käsittelyä paljon ensirekisteröinnissä.
- Tee lopullinen prosenttilaskelma "lailliseksi" muutosten jälkeen katsastuksen
tueksi. Tarkasta rekisteröintikatsastuksen yhteydessä tarvittaessa tehtävä muutosprosenttilaskelma,
(katsastusmies tekee), tästä omasta laskelmasta ennen sen virallisen allekirjoittamista.
HUOM! Voit pyytää myös prosenttien jyvittämistä myös AKE:n
esimerkkikokonaisuuden osalle. Esim jos vaikka koneesta on vaihdettu
vaikkapa kaatumisen seurauksena vain kuoret, niin ei koko koneen
prosentteja saa hyväksyä. Mitä pienempi %, sitä enemmän pelivaraa myöhemmin.
Yli 49,9% muutettu pyörä ei kaiketi onnistu Kekkoslovakkiassa ilman isoa lompakkoa
ja pitkää pinnaa...jos silloinkaan.
- Soita konttorille ja varaa katsastusaika pyörän rekisteröintikatsastukseen.
Rekisteröintikaysasatus on voimassa max 3 kk, ja sillä varmistetaan ennakoon että
pyörän saa Suomessa rekisteriin ennen kuin lähdet makselemaan tulleja tai /ja autoveroja.
Tämä rekisteröintikatsastus on ainoa paikka jossa sinun pitää pyörääsi
esitellä viranomaisille.
- Ole tarkkana että rekisteröintikatsastusotteeseen tulee kaikki olennainen
tieto pyörästäsi, kuten moottori/runkonumerot (voi olla eri) ja siihen
mahdollisesti jo ennen maahantuontia tehdyistä muutoksista. Tuleehan
siihen myös muutos%, joten liitteeseen kirjaus siitä mitä ko prosentit
sisältää. Pyörä yleensä (ei aina) kuvataan myös rekisteröintikatsastuksessa
katsastusviranomaisen toimesta.
- Pyydä oikeaksi leimattu/todistettu kopio alkuperäisestä (S) ulkomaan
otteesta mukaasi
, koska tarvitset sitä
autoveropäätöstä varten tullille. Alkuperäinen jää yleensä konttoriin.

- Täytä ja tulosta Tullin Käytetty moottoripyörä, yksilöintilomake.
valmiiksi rauhassa jo himassa.
- Täytä samalla Autoverolomake. Autovero tuli voimaan 1958 joten sen
vanhemmasta pyörästä ei mene autoveroa. Silti Autoverolomake pitää
täyttää ja siihen merkata vetoomus verottomuteen vuosilukuun
perustuen. Mikäli vetoat pyörän heikkoon kuntoon siitäkin pitää tehdä
selvitys. Kauppakirjan kopiostakaan ei ole haittaa arvonmäärityksessä,
mutta lopulta se lopullinen autovero on ilmeisesti kuitenkin harkintapohjainen
ainakin ennakkopäätöksistä päätellen..
- Mene Tulliin, kysy onko tässä kaikki (jos joku asia olis taas muuttunut) ja
jätä lomakkeet, päätös tulle postissa 2-3 viikossa.
Tulli vaatii tiedot siis myös edellisestä
omistajasta, joka on yleensä (S)-otteen 2 osassa, mutta myös yleensä
kauppakirjassa. Ota molemmat mukaan, ainakin kopioina. 
Tullin konttoreissa on hyllykaupalla lisälomakkeita, joten tarvittaessa ne
puuttuvat voi kyllä täyttää sielläkin.
Pyörää ei yleensä enää tarvi kiikuttaa tulliin jos ensirekisteröintikatsastus
on tehty.
- Maksa autoverot ja ota maksutosite mukaan katsastuskonttoriin
käyttöönottorekisteröintiä varten
.
Sinun ei tarvitse käyttää samaa konttoria kuin ensirekisteröinnissä, mutta
ensirekisteröintipapereihin tehdään yleensä varaus rekisterikilven numerosta
jonka mukaisen kilven saa vain alkuperäiseltä konttorilta. Kilven numeroa
tarvitset kun otat vakuutusta pyörälle. Pyörän voit tavallisesti vakuuttaa
käyttöönottorekisteröinnin yhteydessä myös katsastukonttorilla.
EU:n sisältä tuodusta pyörästä ei makseta tullia, joten maksetusta tullista
ei tarvita todistetta.
Katsastuskonttori laittaa papereihin ns vakuutustarran ennen käyttöönottorekisteröintiä,
(ainakin ennen laitto).
- Maksa rekisteröintimaksu ja ruuvaa kilpi kiinni....ja ajoa.